Waarom zouden we buiten sporten, in de fitness is het in de herfst en winter beter toch ? Of niet?

Laat ons eerlijk zijn, veel sporters verliezen in de kortere dagen van de  herfst en winter de motivatie om buiten te sporten en zoeken dan maar de lokale fitness op. Maar voordat je de handdoek in de ring gooit en overgaat naar de duffe overbezette fitnesscentra zou ik er toch eens serieus over nadenken.

Bij BGS zijn wij ervan overtuigd dat twee sessies buitensporten per week gedurende de herfst en winter veel voordelen heeft. Vandaar dat we de mogelijkheid bieden aan onze klanten deel te nemen aan onze outdoor-trainingen in de herfst en winter. Hiervoor maken we gebruik van onze outdoor-fitness voor de sportjoga, core- en fitnesstrainingen en cycling power. Onze bootcamps, en start/continue runningsessies gebeuren in Astene dreef en het stadsbos. Op zondagvoormiddag geven we ook een basisuithoudingstraining fietsen in ons prachtige fietslandschap. Na het sporten behoort het nemen van een douche en een saunabeurt ook tot de mogelijkheden.

Welke voordelen biedt buitensporten in de herfst en winter:

Je verbruikt meer caloriën. Omdat je lichaam zijn temperatuur wil behouden zal je beginnen rillen waardoor je meer calorïeen verbruikt. Je zal ook sneller willen bewegen om warmer te krijgen. Gebruik de koude dus om je tempo op te drijven en je lichaam warm te houden.

Je zal veel gezondere lucht inademen. Recente studies tonen aan dat de kwaliteit van de  lucht in veel fitnesscentra beneden alle peil is. Er hangt te veel stof, ozon, koolstofmonoxide, koolstofdioxide en er zijn verschillende chemische partikels afkomstig  van onderhoudsproducten zoals formaldehyde. En dan zwijgen we nog van de bacteriën en griepvirussen die in die gesloten ruimtes circuleren.

Je zegt vaarwel aan seizoensgebonden depressie. Door de kortere dagen en het teveel binnen zitten krijg je een somber gevoel en dit kan overgaan tot depressie. Ga zoveel mogelijk naar buiten, ook als er wolken zijn. Elke zonnestraal helpt. Daarbovenop is trainen heel goed om angsten te verlichten. Je voelt je na een workout veel minder onderhevig aan stress.

Je geeft een boost aan je humeur. De vochtigheidsgraad van de lucht is een stuk minder waardoor je niet de zware lucht hebt zoals in de zomer. De koude stimuleert,  je lichaam werkt harder, waardoor je endorphineproductie stijgt. Na de workout heb je een voldaan gevoel en je voelt je op slag een stuk beter. Ook het zelfvertrouwen krijgt een opkikker.

Je maakt je hart sterker. Het koude weer doet ook het hart harder werken waardoor je je hartspier versterkt.

Het is duidelijk dat buiten sporten in herfst en winter veel voordelen heeft, waar wacht je op?

Schrijf je in voor één of meerdere professioneel begeleidde outdoor BGS-trainingen.

Artikel door Koen De Volder, zaakvoerder Blue Globe Sports.